Erfgoed en jeugd

Gastheer

Jos Henckens

Aanwezig

Evert Cuppens, Mieke Ruttens, Pierre Stals, Christiaan Maes, Rik Thomas, Vital Maesen

Probleemstelling:

  • jeugd weet weinig van het verleden + het regionaal landschap
  • jeugd is niet meer geïnteresseerd → weinig instroom in verenigingen

Hoe kunnen we de interesse wekken bij deze doelgroep en de jeugd betrekken bij onze erfgoedwerking?

Ideeën

  • Erfgoedcel: kan soms erfgoed kenbaar maken. Uiteraard moeten hier wel middelen voor zijn.
  • Aandacht voor de doelgroep bij bestaande initiatieven: vb erfgoeddag (Armoe Troef): In Maaseik is er een activiteit ism de leerlingen van de school van Neeroeteren.
  • Moderne communicatiemiddelen gebruiken: vb visualisatie via blog - via internet
  • Doeprogramma's: beleving stimuleren
  • Inspelen op overdonderende pulpsamenleving (tv - muziek - internet)
  • Onderwijs sensibiliseren voor erfgoed
    • 5e & 6e lj:
      • bezoek tentoonstelling erfgoeddag
      • o.l.v. Koen opzoeken van erfgoed van Tongerlo + leerlingen gidsen de senioren
    • 4e lj:
      • bezoek aan schutterij met uitleg over geschiedenis, trommelsessie, toelichting van het schietgebeuren
      • bezoek aan documentatiecentrum
      • eigen stamboom aanvullen
      • oude huisraad herkennen en eens gebruiken
      • schrijven met griffel en pen
  • Contact (klein)kinderen - grootouders stimuleren. Rol van rustoorden!
  • Leerkrachten sensibiliseren via hapklaar programma
  • Jeugdverenigingen sensibiliseren via hapklaar programma

Conclusie

Een gericht erfgoedbeleid kan jeugd meer betrekken